Hej Robert! Nu testar jag detta forum, och kan säga samtidigt att Jamulus instruktionssidorna som finns här verkar ha döda länkar. Länkarna ser levande ut, men verkar vara oklickbara. Något som kan göras åt detta tro?
Och nu är även jag inne på forumet, fast det verkade kräva tre försök innan jag lyckades. Kanske var det jag som gjorde något dumt. Men det verkar fungera nu i a f! Tack, Robert, bra jobbat som vanligt!
Även jag har hittat hit. Både jag och Christopher har fått en viss erfarenhet av att supporta folk som vill starta med Jamulus och vi börjar nog få en del känsla för vad som fungerar bra, sämre eller inte alls.
Och en till som fick tummen ur. Jag hade problem med min Zoom h2n som extern mikrofon igår. Jag googlade och konstaterade att Zoomen startar med samplingsfrekvens 44.1. Jamulus vill ha 48. Testat idag och nu funkade det. Jag läste det i manualen idag också, men det hade jag hoppat över att läsa innan i vanlig ordning (skäms). Men om någon annan har en Zoom (h1, h2, h2n, h4…) och får distorsion och eko, kolla samplingsfrekvensen i Zoomens meny. Den menyn kommer upp nästan direkt när man kopplar in Zoomen med usb i dator.
Det lustiga är att när jag försökte öppna ett projekt jag spelat in med annat ljudkort på macen fast med Zoom h2n som ljudkort denna gång så fick jag samma problem med distorsion. Zoomen var inställd på 44.1, logic likaså… bytte till 48, samma konstiga ljud, bytte tillbaka till 44.1 – då funkade det. Kanske problem i med handskakning i protokoll men det kan vara bra att känna till.