I detta blad önskar vi deltagarna i spelhelgen i Skåne en riktigt härlig spelupplevelse, och vi läser om andra medlemmars spelupplevelser på kurser utomlands. Vi gratulerar också tre medlemmar – läs nedan för att se vilka och varför!

Gambabladet Nr 18: Kurser, spelhelger m m, kommande och upplevda

Hej Kära VdGF medlemmar!

I detta blad rapporteras kort om årsmötet som ägde rum 11:e maj (mer om mötet i nästa Gambablad), vi skickar en hälsning till alla som samlas i helgen till spelhelg i Skåne, och vi läser om några spelupplevelser utomlands. 

Snart kommer protokollet från årsmötet att skickas ut. Vi kan redan nu meddela att styrelsen förblir densamma som tidigare, men att vi ser mycket gärna att nya drivkrafter kommer fram under året, för att välkomnas till olika poster i 2020-års styrelse! 

En annan punkt värt att observera är att mötet bestämde för första gång på många år (c:a 15?) om en höjning av medlemsavgiften till nästa år. Skälet till detta var att åtminstone en gång per år kunna stötta en spelhelg med professionell handledning, och därmed erbjuda åt medlemmar lite meningsfull aktivitet. Till er som ännu inte betalat 2019-års avgift på enbart 100 kr så uppmuntrar vi till snar inbetalning! Snart skickas också ut specifika påminnelser till alla som inte betalat. 

Spelhelger/veckor och gratulationer! 

Till alla som nu i helgen 13-15 september samlas med Hanna Thiel i Oppmanna/Arkelstorp önskar vi välkomna! Vi som inte har möjlighet att delta denna gång ser fram emot att läsa några ord från flera av er efteråt, att se era bilder, och kanske att se och höra några korta videoklipp? Vi ser också gärna en liten förteckning över vilka stycken ni spelar.

Som inspiration kan ni nedan läsa lite om en spelvecka i England i augusti (besökt av Christopher och Jeanette), och dessutom läsa en härligt bildutsmyckad text om några underbara kurser i andra länder, från våra medlemmar Mary och Staffan.   

Vill ni veta vilka tre medlemmar vi speciellt gratulerar? Det borde ni veta när ni läst texterna nedan!

Higham Hall EMSS 2019

Higham Hall är en kurs- och konferensgård vackert belägen i norra delen av Englands Lake District, i Cumbria. Här hittar man ett brett och rikt utbud av kurser – läs gärna prospekten. Higham Halls Early Music Summer School har nu ägt rum 6-7 gånger. Vi – Christopher och Jeanette – var med nu för första gången, men vi kände alla ledare och många av deltagarna från en numera nedlagd sommarskola som vi har njutit av ett bra antal gånger tidigare. Därför kände vi oss ganska säkra på att veckan skulle bli angenäm, lärorik och spelrik. Och veckan mer än väl uppfyllde våra förväntningar! 

Vi blev 34 deltagare plus fem lärare, de flesta av vilka bodde över i gårdens olika hus. Spel och sång blev det varje dag från nio på morgonen till framåt 11 på kvällarna för alla som ville. Det var en bra blandning av schemalagda spelaktiviteter och friare tid då man kunde samlas i olika grupper för att spela och sjunga efter eget behag. Ville man vila öronen under ett av de ”lediga” passen kunde man ta sig ut i det vackra landskapet på olika promenader, simturer m m. Ett par kilometer bort finns det även en fin och mycket välordnad distilleri som man kan besöka. Whisky görs ju inte enbart i Skottland, Sverige och Japan, utom även i England! Ortsnamnen man stötar på under promenaderna kan dra till sig uppmärksamhet. Vi hittade t ex dessa tre ställen: Cockup, Little Cockup och Great Cockup! Men Higham Halls sommarskola var befriad från ”Cockups” av alla storlekar.

Bland de 34 deltagarna var vi åtta gambister. Övriga var sångare och/eller blåsare – t ex blockflöjter av alla storlekar, och även andra mer högljudda blåsinstrument. Dagen började alltid med uppvärmningsövningar i gruppen för ens ”heminstrument”, följd av handlett spel i samma grupper. Vi gambister spelade ibland alla åtta, ibland fyra plus fyra och ibland tre plus fem. Till andra passet hade man skickat in önskemål om at t ex sjunga/spela consort song eller lute song, sjunga/spela i olika broken consort grupper, eller provspela under handledning ett ”nytt” instrument. Man var då schemalagd i olika grupper varje dag. Ofta under dessa två morgonpass förbereddes man i olika grupper för att spela exempelstycken, vilka vävdes in i ett senare kvällsprogram där någon av ledarna föreläste om ett speciellt ämne och bjöd på musikexempel. Eftermiddagspasset (som alltid föregicks av ett ledigt pass för helt frittvalda aktiviteter eller inget alls) bjöd på div handledda aktiviteter (inkl renässansdans) och framföranden som man kunde skriva upp sig på. Kvällarna samlades alla för olika aktiviteter och föreläsningar, oftast då med exempelmusik spelad av div grupper som hade förberett under tidigare pass.

Mellan alla dessa spel- och sångpass samlades alla i den fina matsalen för gemensamma måltider av hög kvalité – en stolthet på Higham Hall. På kvällarna öppnades också baren för gemytliga samlingar med ett gott glas framför sig, till vänliga priser. Sista timmen eller så fram till kl 23 samlades det fritt i olika grupper för spel och sång. Vi i gambagruppen hade stort nöje av dessa sena tillfällen, och spelade mycket musik som olika deltagare hade tagit med sig. 

Vi (Christopher och Jeanette) hade förmånen att få låna instrument genom gambalärarens försorg, och slapp därmed resa med egna instrument från Stockholm. Därmed sparade vi både besvär och pengar. Det känns alltid nyttigt också att ibland spela på obekanta instrument.

Här följer en liten förteckning över en del av musiken vi gambister spelade (åtminstone de vi hann anteckna!) Det tillkom dessutom en mängd annat spel och sång tillsammans med olika andra instrument och röster, som inte tas upp här.

  • Heinrich Isaac: Motets in 4 parts Vol 1 motets 1-3.
  • William White: 2 ”Diapente” Fantasias for 5 viols (Tr Tr T T B)
  • Thomas Simpson: Taffel-Consort (1621) for four instruments and (optional) continuo LPM TS6
  • Gabrieli: Jubilate Deo (psalm 99/100) – 8-stämmigt
  • Crequillon: Petite Camusette (7-stämmigt)
  • Lassus: ett 7-stämmigt stycke, nr 1 ur Peter’s tears
  • Ferrabosco d ä: en 4-stämmig
    Fancy
  • John Dunstaple: Kyrie
  • Martin Peerson: Fantasy nr 2  6-stämmigt
  • Coprario: Fantasia à 6, Meyer nr 1.
  • Gabrieli: Lieto godea sedendo
  • Jenkins: Fantasia nr 3 á 5
Här är sex sjungande gambister, efter ett sent ”fritt” spelpass
…. och här är vi alla utom en som redan gått och lagd sig (han finns med i förra bilden).

Slutligen vill vi nämna att några av deltagarna hade kommit direkt från den kända tidigmusikveckan NORVIS. Vi visste att vår kära VdGF styrelse-medlem Daniel också hade varit där (han hade just spelat för en master class när han ringde in på ett styrelsemöte veckan innan). Naturligtvis sa vi då till de samlade vännerna, ”Ni träffade väl vår vän Daniel, som spelade Marais för en master class”. Då blev det ett entusiastiskt utrop där de uppmärksammade varandra på att vi kände Daniel. Det glada omdömet blev: ”Daniel was absolutely brilliant!” Då passar vi på Gambabladet GRATULERA Daniel till att ha lämnat ett så stort och positivt intryck efter sig i norra England!

Higham Hall EMSS bjöd på många njutningar och fina minnen. Vi åker gärna till denna sommarskolan fler gånger. Någon som vill följa med?

Två till viktiga gratulanter – läs vidare

Triss i internationella musikkurser

Mary Rudner:

2019 har verkligen varit ett år i musikens tecken för Staffan och mig

Vi har tillsammans deltagit i hela tre internationella musikkurser: Denman Baroque, Kanada (denmanbaroque.com/), La Pellegrina, Tjeckien (www.pellegrina.net/EN/baroque/index.php) och Arcadia Academy, Polen (www.arcadia.me). Alla har mer än levt upp till våra högt satta förväntningar!

Denman Baroque (4-11 maj)

Denman Island är en av de så kallade Golföarna som utgör en skärgård mellan Kanadas västkust och Vancouver Island och som binds samman av broar och färjetrafik. Just Denman Island är känd för sitt aktiva kulturliv trots ett lågt antal invånare. Denman Baroque är en festival med konserter och föredrag men huvudnumret är förberedelser inför och framförandet av ett sceniskt verk från barocken med orkester, sångare, skådespelare och dansare. Cembalisten Marco Vitale är musikalisk ledare. Årets verk var Henry Purcells The Fairy Queen. Repetitionerna äger rum i öns trivsamma Community Hall och inkvartering sker hos lokalbefolkningen.

Barockviolinisten Enrique Gómez-Cabrero Fernández leder repetition med stråksektionen i Community Hall på Denman Island.

Staffan och jag hade turen att vara inkvarterat i ett hus på öns östra strand med utsikt mot fastlandet. Att sälar syntes till utanför fönstret var en vardagshändelse.

Utsikt från vårt boende på Denman Island.

Utöver repetitionerna inför Fairy Queen fanns det tid för spontana övningar i mindre konstellationer. Jag hade bara tagit med mig barock-fiolen över Atlanten men jag fick jag låna en gamba och blev inbjuden till consortspel tillsammans med tre andra gambister som deltog i kursen.

Ad hoc gambaövning

Veckans höjdpunkt var trots allt framförandet av Fair Queen för ett utsålt hus i Denman Islands Community Hall. Nästa år framförs Händels Susanna. Mer information finns på Denman Barocks hemsida.

Oberon upptäcker Titania med Bottom.

La Pellegrina (18-28 juli)Detta var vårt femte år på La Pellegrina i den vackra lilla medeltidsstaden, Bechyne, ett par timmars tågresa söder om Prag.

Vy över Bechyne. Från vänster: kvarnen, slottet, klostret. Många vandringsmöjligheter finns längs floden Luznice.

Musikalisk ledare för La Pellegrina är Holländaren Dirkjan Horringe. Cassandra Luckhardt som är gambalärare på denna kurs är en fantastisk pedagog och jag känner själv att min förmåga att spela gamba har utvecklats enormt under åren med La Pellegrina.

Gambagänget i Bechyne 2017 samlat i klostergården. Cassandra Luckhardt längst till vänster. I år var vi något färre gambor

I år framförde vi Montéclairs opera Jephté i klosterkyrkan. Eftermiddagarna fylldes med repetitioner inför operaframförandet medan förmiddagarna ägnades åt kammarmusik i olika konstellationer under ledning av kursens lärare. Varje kursdeltagare har möjlighet att delta i två olika kammarmusikensembler. I år hamnade Staffan och jag i samma grupp för första gången på alla år (!) och spelade Charpentiers Leçon de ténèbres du Vendredi saint tillsammans med andra kursdeltagare. I den andra ensemble spelade jag Johann Christoph Bachs Lamento Wie bist du denn, o Gott – ett vackert stycke som har intressanta gambastämmor. Dessa verk framfördes i en internkonsert mot veckans slut. Nästa år står opera av Telemann på programmet.

Arcadia Academy (1-8 augusti) Arcadia Academy är som en all inclusive semester! Vi blir hämtade med bil från flygplatsen i Katowice och skjutsade till slottet i Koszęcin – en liten by mitt ute på den schlesiska landsbygden. 

Slottet Koszęcin. Slottsparken inbjuder till promenader.

Vi bor på slottet och intar alla måltider i slottets matsal. Stråkrepetitionerna äger rum i den gröna salen och slutkonserten sker i slottets kapell. Allt detta ger en mycket musikintensiv vecka! Lärarteamet med Marco Vitale i spetsen är samma som på Denman Baroque och överlappar även delvis med La Pellegrina. Slottet är ett centrum för polsk folkmusik och dans och vi delar matsalen med polska ungdomar som deltar i denna verksamhet. I slutet av veckan blir vi inbjudna till deras konsert och det är en självklarhet att de även besöker vårt. I år var fokus på 1700-talets Neapel med kammarmusikverk av Scarlatti, Pergolesi, Leo, Vinci, mfl. Nästa års program innehåller bl a Charpentiers Te deum. Till råga på allt har Staffan och jag firat silverbröllop i sommar och ser fram emot många musikaliska år framöver tillsammans i goda vänners sällskap!

STORT GRATTIS önskar vi alla i VdGF till Mary och Staffan! Må ni njuta väl av nästa 25+ år tillsammans i musikens tecken!

Bästa hösthälsningar till alla, i synnerhet till er som nu sitter och spelar i Skåne! Från – 

Ordförande Jeanette